A la part més al nord del Montsec (la Noguera) la Ruta del Trencalòs s'estén al llarg de 80 km i porta al visitant a alguns dels llocs més espectaculars de Montsec d’Ares i Montsec de Rúbies. Entre els pobles d'Àger i Vilanova de Meià, i suspès per la brisa de les altures, aquí és on s'esplaia el Trencalòs.
Tots els itineraris inclosos en la Ruta del Trencalòs s'anomenen amb noms d'alguns dels seus ocells més emblemàtics o característics. Quants en veureu? Amb que més us podeu trobar?
Sobre el Trencalòs
El Trencalòs, Gypaetus barbatus, és l'únic ocell del món que menga ossos (osteòfag). Cria en els cingles d'altes muntanyes de l'Àfrica, l'India i el Tíbet i al sud d'Europa. Malgrat s'hagi produït algunes recuperacions recents, encara és un dels rapinyaires més rars a Europa.
Un 90% de la dieta del Trencalòs consisteix del moll dels ossos. El moll dels ossos més grans l'obté en deixar-los caure de ben alt perquè s'estavellin contra la seva roca preferida de superfície plana, coneguda amb el nom de “trencador”.
El Trencalòs s'observa regularment a Montsec d’Ares i Montsec de Rúbies, muntanyes que marquen el límit més meridional d'aquesta espècie a Catalunya.
Notes sobre el itineraris
Les distàncies que es donen son aproximades i la durada s'estima seguint un ritme més o menys relaxat.
(E) = Visitant estival
(H) = Només present durant l'hivern
Algunes especies normalment són abundants i relativament fàcils de detectar a l'hàbitat apropiat, mentre que altres són escasses i recorren grans distàncies. Aquest és el cas del Trencalòs i de l'Àguila Cuabarrada – si tens prou sort i els pots veure, aleshores gaudeix de l'experiència!.
Les principals especies s'han dividit en dos grups:
(i) Relativament fàcils de veure en l'hàbitat apropiat i en l'època de l'any apropiada.
(ii) Present a la zona però de vegades difícil d'observar.
Cotoliu
Distància: 8 km, 3 hores.
Característiques: Poc desnivell i còmoda.
Accés: Des d'Àger.
Lloc de sortida: 312750 4656885. Al cementiri seguir el camí asfaltat que porta a Coll d'Ares. Després de creuar el Barranc del Portell i arribar a un tancat revolt a la dreta buscar el senyal que indica Castell de Sant Llorenç a a l'esquerra.
Indicacions: Aparcar i continuar a peu des d'aquí. A la primera bifurcació girar a la dreta i després seguir el camí principal en direcció oest cap a les ruïnes del castell de Sant Llorenç. Tornar per la mateixa ruta.
Espècies principals:
(i), Voltor Comú, Cotoliu, Trobat (E), Tallarol de Garriga (E), Tallareta Cuallarga, Gralla de Bec Vermell, Sit Negre, Gratapalles.
(ii) Trencalòs, Enganyapastors (E), Tallarol Emmascarat (E), Gralla de Bec Groc (H).
Trencalòs
Distància: 8-9 km, 4 hores.
Característiques: Recorregut mitjà, però amb algunes pendents.
Accés: Via Àger al sud, o Sant Esteve de la Sarga o Pont de Montanaya al nord.
Lloc de sortida: 313360 4658265. Prop de Coll d’Ares, la cruïlla amb el camí que de forma visible condueix a l'observatori.
Indicacions: Seguir a peu passat l'observatori, sempre pel camí principal que condueix direcció oest passant pel cim de la Corona. Les vistes des de la carena són espectaculars, Es pot seguir fins a lo Coscoll (zona de boixeda i savinar) abans de tornar per allà on hem vingut.
Espècies principals:
(i) Voltor Comú, Alosa Vulgar (E), Trobat (E), Cercavores (H), Merla Roquera (E), Tallareta Cuallarga, Bruel, Gralla de Bec Vermell.
(ii) Trencalòs, Àguila Daurada, Gralla de Bec Groc.
Pelaroques
Distància: 7 km, 3 hores.
Característiques: Relativament plana i fàcil, tot i que l'estretor del camí pugui provocar vertigen.
Accés: Pont de Montanyana. També existeix un accés secundari des d'Alsamora.
Lloc de sortida: 309820 4663537. Zona de pàrquing de la reserva del Congost de Mont-rebei (vigilat).
Indicacions: Seguir el camí que per sota voreja l'embassament, creuar pel pont suspès i continuar endinsant-se en el congost. Es recomana seguir com a mínim fins a la Cova de Colomera abans de tornar per la mateixa ruta. A l'estiu aquesta zona és molt popular entre els visitants.
Espècies principals:
(i) Voltor Comú, Àguila Daurada, Tallarol Emmascarat (E), Pica-soques Blau, Gralla de Bec Vermell, Sit Negre.
(ii) Trencalòs, Pelaroques (H).
Hortolà
Distància: 21 km.
Característiques: De fàcil a moderada.
Accés: Sant Esteve de la Sarga o Pont de Montanyana.
Lloc de sortida: 315100 4661285. Sant Esteve de la Sarga.
Indicacions: Una ruta circular que passa per Castellnou de Montsec, la Torre d’Amargós, la Clua, l'entrada a la reserva del Congost de Mont-rebei i Alsamora. Les millors vistes s'obtenen si es fa el trajecte de l'excursió en sentit antihorari. Buscar Hortolans a les rouredes baixes entre Maig i Setembre.
Espècies principals:
(i) Puput, Trobat (E), Tallarol Emmascarat (E), Tallarol de Garriga (E), Tallareta Cuallarga, Mosquiter Pàl·lid (E),Gaig, Gralla de Bec Vermell, Hortolà (E), Gratapalles.
(ii) Àguila Daurada, Colltort (E), Pardal Roquer.
Bruel
Distància: 9-10 kms si es torna via Santa Llúcia de Mur, mínim 3 hores.
Característiques: Relativament fàcil, apart del tros del camí vell de Mur, amb pendents i escassa senyalització en alguns llocs.
Accés: Via Cellers o Tremp.
Lloc de sortida: 324450 4662275. Guàrdia de Noguera.
Indicacions: Aquest itinerari ofereix ocells, castells i vistes de la presa de Terradets. Aparcar a l'entrada de la població de Guàrdia de Noguera i seguir el camí marcat (senyals grocs i/o verds) al llarg de l'antic camí “ Camí Vell de Mur” per visitar els castells de Mur i Guàrdia (extensió opcional). Per guanyar en varietat tornar via la carretera de Collmorter a Santa Llúcia de Mur i després de l'últim edifici tombar cap a un camí a l'esquerra que finalment es retroba amb el Camí Vell.
Espècies principals:
(i) Milà Reial, Tallarol Capnegre, Tallareta Cuallarga, Bruel, Pica-soques Blau, Raspinell Comú, Gaig, Pinsà Borroner (H), Sit Negre, Gratapalles.
(ii) Àguila Daurada, Durbec (H).
Aufrany
Distància: 10 hores.
Característiques: Llarga i dura amb molta pendent.
Accés: Des de Cellers creuar l'embassament de Terradets via el desviament cap a Llimiana
Lloc de sortida: 326500 4658775. El camí que surt des de la LV-9121 on creua el Barranc de Barcedana (sec).
Indicacions: Es tracta d'una ruta llarga i costa amunt que ocuparà la major part del dia Assegurar-se d'emportar-se aigua i roba i calçat adequats. Primer adreçar-se cap a l'ermita de Sant Salvador del Bosc (2h 30m), i des d'allí al tossal de Mirapallars (afegir-hi 2 h i 30 m més) per admirar les magnífiques vistes tant al nord com al sud. Tornar per la mateixa ruta.
Espècies principals:
(i) Aufrany (E), Voltor Comú, Àguila Marcenca (E), Mosquiter Pàl·lid (E), Bruel, Mallerenga Emplomallada, Gralla de Bec Vermell, Gratapalles.
(ii) Trencalòs, Àguila Daurada, Falcó Pelegrí.
Picot Garser Gros
Distància: 9 kms, 3 hores.
Característiques: Relativament fàcil tot i que amb força pendent entre Vilanova de Meià i l'ermita.
Accés: Vilanova de Meià.
Lloc de sortida: 336900 4653555. Des de la L-913 al nord de Vilanova de Meià a la cruïlla amb el camí que condueix cap a l'ermita de la Mare de Déu del Puig de Meià i el Coll de Meià.
Indicacions: Una ruta circular on el millor accés és el lloc de sortida a dalt indicat i que en sentit antihorari fa estalviar el coster que des de Vilanova de Meià puja fins a l'ermita. La Font de Figuera, just al nord del lloc de sortida, és un paratge excel·lent per aturar-se o fer-hi un pícnic.
Espècies principals:
(i) Voltor Comú, Àguila Marcenca (E), Picot Garser Gros, Ballester (E), Tallarol Capnegre, Mosquiter Pàl·lid (E),Gralla de Bec Vermell.
(ii) Trencalòs, Àguila Daurada, Falcó Pelegrí, Merla Blava, Pardal Roquer.
|